الاثنين، 28 يونيو، 2010

فـانتــازيا خــالد ســعيد ... ومضــمون الرســـالة

انتبهت وانا قاعدة على الكنبة باذاكر لابني على صوت المذيعة في قناة الحصيرة التي تقدم برامج حصريا عن احوال مصر والمصريين وكانت بتتكلم في موضوع خالد سعيد الشاب اللي اتقتل في الاسكندرية وكان اللقاء حصريا مع امين الشرطة المتورط في الموضوع وكان بيقول : صدقيني يا ستي احنا ملناش ذنب هو كان واد فاقد وبايظ واهــله تعـبانين منه ع الاخر ديك النهار امه جاتلنا ع القسم وكانت متضايقة وبتشتكي منه وطلبت مننا نشــد ودنه حـبتين علشان العيل يتعدل ماهي مش قادرة عليه ... وهو مكانش فيه صحة خالص ... جينا نشد ودنه طلعت في ايدينا ... نشد شعره دماغه اتفقـــلت وفجـــأة قطـــع النفس منعرفش ليه؟؟؟ أوم ايه وديناه ع المشرحة وهناك قالوا لنا انه بلع لفــة بانجــو موتته وديـه دلــيل دامغ على انه كان واد بايظ حضرتك حد يعني يعمل كدهوان في نفسه؟؟ ثم يبتسم وهو يضرب كف على كف ويقول : بس الناس كلتها مفكرين اننا موتناه م الضرب، بس اني باقول الحقيقة اهوان لقناة الحصيرة علشان ابقى خلصت ضميري والناس تعرف وتفهم الموضوع.

تسأله المذيعة : يعني انتوا مضربتهوش ؟؟؟ مانت لسه قايل ضربتوه وفتحتوا دماغه.

يرد : ايوه ضربناه مقلناش لأ ... علشان يتعدل وميقرفش اهله الطيبين دولام أمال يعني نعدله ازاي؟؟؟ لكن هو مات من لفــة البانجو برضه لأنها كانت ملفوفة لامؤاخدة في ورقة مفضضة حضرتك وبيوقلك بقى ايه الورقة المفضضة ديا بتموت على طول يعني لو البانجو لوحده ميموتش، هو يعني مصر كلاتها هتفهم احسن من الطب الشرعي حضرتك؟؟؟

وساعتها سرحت وافتكرت زمان لما كنت رايحة اجتماع اوليـــاء الأمــــور مع المدرســـين لمتابعة حال ابنائهم في المدرسة ولقيت والدة واحـــدة من أشـــطر البنات اللي في الفصل مع بنتي بتتكلم مع المدرسة وبتقولها: انا عايزاكي تشدي عليها ... هي مبتجيش غير بالشدة ولو اتدلعت اضربيها ايوة اضربيها جامد علشان انا مش باحب الدلع ومش عايزاها تنقص نمرة واحدة عن الدرجة النهائية.

وقتها استغربت جداً ... ماهي بالفعل من اشطر البنات .. ازاي امها تطلب لها الاهانة ؟؟؟ حتى لو هتكون الاولى على العالم يا ترى الانسان يستاهل الضرب فعلا مقابل انه يتعلم حاجة؟؟؟

وانتقلت ذاكرتي سريعاً للشغالة اللي كانت جاية من الأرياف تشتغل في فترة الاجازة وقاعدة تحكي عن المدرسة وعن التعليم في بلدهم ولما سأتها : هو المدرسين عندكم في البلد بيضربوا؟؟؟؟

قالت لي :أمال يا مدام ... ده الاستاذ لو مضربنيش ماحلش الواجب ولا افهم الدرس اصلا ... لازم ننضرب علشان نتعلم ونبقى ايشي مهندزين وايشي دكاترة زي ولاد الناس المحترمين وإلا بقى نبقى نفضل خدامين وبوابين ولا نفهم حاجة في الدنيا.

توقف خيالي واشتغل عقلي وسألت نفسي هي صحيح بلد بتاعة شهادات زي ما قال الفنان عادل إمام ؟؟؟
اذا قلنا على حد انه ابن ناس قوي معناه انه قاضي مثلا واخوه دكتور واخته صيدلانية اما امه وابوه فهما خرجين الجامعة الامريكية وكمان ولاد عمه واحد طيار والتاني ..... الخ الخ

اما لو اتكلمنا عن البواب فهو اكيد شخص بيــئـــة ... او السايس او الفران او العجلاتي ... الخ الخ، وبالتالي الاهالي بيوافقوا واحيانا يطلبوا الاهانة لأبنائهم علشان يبقوا حاجة مهمة في المجتمع اللي بيحكم على الناس بشهادتهم او بفلوسهم مش بأخلاقهم وفي فرضية دائما ان الدكتور لازم يكون اخلاقه زي الفل أو الطيار وكأنه علشان كان بيذاكر فملقاش وقت يصيع ويبوظ أما عــامل البناء مثلا أو الميكانيكي مذاكرش بقى وأصبح من الخايبين الصيع.

المدرسين في المدارس ميختلفوش عن الظباط في أقسام الشرطة بالرغم من ان الضرب ممنوع ومش بس الضرب ده ممنوع اي مدرس يلمس اي طالب او طالبة لأي سبب من الاسباب،تماما زي حقوق المتهم في قسم الشرطة، لكننا وافقنا على الاهانة منذ الصغر ومش بعيد الظابط اللي ضرب خالد سعيد يكون كان تلميذ في نفس المدرسة، المدرسة اللي فيها الضرب سيد أساليب التربية، العصاية طولها مترين واللي هيفتح بقه هياخد عشر عصيان ولو فلتت واحدة هيبقوا عشرين وهو فاكر نفسه كده مسيطر ولكن ده في الحقيقة دليل على ضعفه وخيبته وقلة خبرته في استخدام الاساليب التربوية في التعليم وغير العصاية من الاهانات ما يصل للضرب على الرجلين او العبط او الضرب بسن العصا أو حتى اضعف الاساليب هو التذنيب يعني الطفل يقف وهو رافع ايديه لفوق لمدة نصف ساعة على الأقل.

أما بقى لو حد واعي من التلاميذ او الاهالى اعترض وراح قدم بلاغ في الوزارة، ياخد المدرس جزا وعلى كده وشكرا ويبقى الحال كما هو عليه.

تمنيت من قلبي ان يفهم الجميــع مضمون الرسالة فخالد سعيد هو نفسه لا يأمل في شيء فقد نال الشهادة
التي هي أهم من كل شهادات الدنيا مات شهيدا ليس ضحية ضابط شرطة فقط ولكن ضحية جهل المجتمع كله وعدم تربية ابنائنــا على الحقوق والواجبات وإنما تربيتهم على من هو ارقى وأغنى نسينا ان لنا حقوق على بعض وعلينا واجبات تجاه بعض ومن يخل بهذا يتعرض للمسائلة وليست السلطة لمن يعبث بها وانما هي لمن يقوم على راحة الاخرين.
البداية من وزاة التـــربيـــة والتعـــــليم ليس من وزارة الداخليــــة .... وإذا فهمنا مضمون الرســـالة لن يضيع دم الشــهيد خــالد ســــعيد هـــدر.

هناك 8 تعليقات:

ابراهيم رزق يقول...

السلام عليكم
البدايه من الناس اللى ماسكه البلد وشغاله سلق فى القوانين اب مقهور هتستنى منه ايه غير يفرغ قهره بالعنف ومدرس محبط هيفرغ احساس الاحباط ايه غير بالعنف وشرطه حاسه ان البلد بلدهم وان المواطنين عبيد وخدام ليهم بلد رجع فيها الاقطاع من جديد باسوء صوره
لو انصلح حال القلب انصلح حال البدن
العداله الاجتماعيه الغائبة لما يتساوى الكل فى الحقوق والواجبات مش هتشوفى الحاجات دى تانى وعلى راى عمنا جاهين
ضريح رخام وفيه السعيد اندفن
وحفره فيها الشريد من غير كفن
مريت عليهم..... قلت ياللعجب
لاتنيين ريحتهم لها نفس العفن
عجبى
الكل متساوى

تقبلى مرورى وتحياتى
ابراهيم رزق

الرايق يقول...

المهم انتى ازيك

*SosSoOo* l'o'l يقول...

ابراهيم رزق اشكرك على مرورك وشرفتني
تحياتي

*SosSoOo* l'o'l يقول...

الرايق .... انا برضه باقول كده

غير معرف يقول...
أزال أحد مشرفي المدونة هذا التعليق.
almthaly يقول...


شركة المثالية للتنظيف

almthaly يقول...


شركة تنظيف منازل بالقطيف
شركة تنظيف شقق بالقطيف

almthaly يقول...



شركة تنظيف منازل بالخبر